De kluis
In Zuid-Limburg, op een berg boven Oud Valkenburg, bevindt zich ‘de kluis‘. Dit is een eenzame plek waar naast een oude kluizenaarswoning een cirkelvormige kruisweg is gelegen. Frederieke Jochems en Andras Hamelberg maakten de afgelopen jaren elk seizoen video-opnamen van de veertien staties in de open lucht. De verweerde mergelbouwsels met afbeeldingen van het lijden van Christus zijn op verschillende uren in steeds veranderende seizoensomstandigheden gefilmd.In de video-installatie worden al die opnamen tegelijk getoond via monitoren op 70 miljoen jaar oude, vers uitgegraven mergelblokken. De toeschouwer krijgt de gelegenheid een rondwandeling te maken langs ‘elektronische’ staties, waarbij cryptische teksten uit het teruggevonden lederen kluizenaarsboek van de vrome kluizenaar Henricus Weertz de beelden en natuurgeluiden begeleiden.In de film worden bewoners uit de streek bij de staties geportretteerd; men stelt zich het ascetische kluizenaarsleven voor, herinnert zich ontmoetingen met de laatste kluizenaar, vertelt plastisch over de trucjes van de Romeinen bij de kruisdood van Christus of zingt een lied in dialect. Ook de kasteelheer maakt zijn opwachting, net als enkele geestelijken en een echte kluizenaar die vlakbij de kluis nu nog in een mergelgrot woont op deze mystieke berg. Zo wordt iets weergegeven van de betekenis van de kruisweg, het sacrale en het kluizenaarschap in deze tijd.