Empire
Heeft kolonisatie alleen maar voor ellende gezorgd? Of zijn er ook gevolgen die niemand kon voorzien? Met die vragen in het achterhoofd reisde het Nederlands/Amerikaanse filmmakersduo Eline Jongsma en Kel O'Neill naar zeven voormalige Nederlandse koloniën. In 2010 en 2011 deden ze, met Indonesië, Sri Lanka, India en Zuid-Afrika, vier oud-VOC-landen aan; in 2012 kwamen daar, met Brazilië, Suriname en Ghana, drie oud-WIC-landen bij. In de resultarende videoinstallatie Empire komt uit elk land één persoon aan het woord, met steeds een andere verhouding tot het koloniale tijdperk. Zo stamt fotograaf Isaac Vanderpuije uit een bevoorrechte familie, die goed verdiende aan de slavenhandel vanuit Ghana. Als nazaat van deze slaven delft James Libretto nog altijd goud in Suriname. De voorouders van Rayanne Reinholz emigreerden naar Brazilië toen de slavernij werd afgeschaft. Zij behoorden tot de vele goedkope gastarbeiders uit het thuisland, die het zware werk moesten overnemen. Hoe uiteenlopend hun achtergronden ook mogen zijn, het drietal heeft één ding gemeen: zij moeten het koloniale verleden een plaats geven in het heden. Jongma en O'Neill benadrukken dat door de beelden naast elkaar op drie schermen te projecteren.