A Boarding School
In Indonesië, het land met de grootste moslimpopulatie ter wereld, zitten ruim 4 miljoen leerlingen op meer dan 29 duizend islamitische kostscholen. Deze film biedt een zeldzaam inkijkje in het reilen en zeilen van zo’n traditionele kostschool. Uit sporadisch contact met het thuisfront schemert door dat daar soms flinke offers worden gebracht om dit onderwijs te kunnen financieren.
Terughoudend registreert de camera de jongeren in en buiten de les. Ook in de montage wordt de blik van de kijker niet te veel gestuurd. Die open stijl geeft ruimte om de persoonlijkheden van de jongeren te leren kennen en past goed bij de manier waarop ze hier les krijgen. Er wordt de leerlingen niet voorgeschreven wat ze precies moeten denken, wel hoe. Ze worden gestimuleerd om tolerant te zijn naar andere geloven en naar niet-gelovigen. De gemengde school onderschrijft ook, met een beroep op de Koran, de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. De begintitels vertellen dat de soort islam die hier wordt onderwezen al eeuwenlang in Indonesië wordt gepraktiseerd, maar wordt bedreigd door het opkomende conservatisme.