Granma. Trombones from Havana
In het 60ste jaar van de revolutie zoeken vier jonge Cubanen naar sporen van de geschiedenis. Daniel, wiens grootvader Faustino Pérez na de revolutie minister voor de nationalisatie van onroerend goed werd, heeft nog een catalogus van een veiling waar in beslag genomen baretten en villa’s aan zee werden verkocht. Softwareprogrammeur Christian volgt de weg van zíjn grootvader naar de Angolese burgeroorlog, en geschiedenisstudent Milagro probeert te begrijpen waarom de revolutie die haar in staat stelde te studeren het haar als professor nauwelijks mogelijk zal maken in haar levensonderhoud te voorzien. Diana is muzikant en kleindochter van een van de oprichters van het Orquesta Maravillas de Florida.
De jonge Cubanen ondernemen een reis door de tijd waarin zij de verhalen van hun families over meerdere generaties verweven met hedendaagse sociaal-politieke vraagstukken van een land dat aan het veranderen is. Zij maken zich de geschiedenis van Cuba eigen om deze te blijven schrijven.
In gezelschap van componist Ari Benjamin Meyers en vier trombones beoefenen ze een revolutionaire muziekpraktijk: ze leren samen iets te doen wat ze voorheen nooit voor mogelijk hielden.