I Will Marry the Whole Village
"Het Servische dorpje Gornji Mateijevac heeft alle benodigdheden voor een normaal leven: elektriciteit, stromend water, riolering, geasfalteerde wegen, een school en internet." De 48-jarige vrijgezel Peca, de hoofdpersoon van I Will Marry the Whole Village, brengt het bijna als reclame. Dat doet hij niet voor niets, want hij wil zichzelf en de ruim tweehonderd andere vrijgezelle mannen uit zijn dorp aan de vrouw krijgen. Blijmoedig trekt hij alles uit de kast om zijn vrienden - hij moet tenslotte ergens beginnen - goed voor de dag te laten komen. Geen gemakkelijke opgave, want de veertigplussers zijn verlegen en onhandig en weten niet hoe zich te presenteren. Gelukkig zet Peca zijn tanden in het project en schroomt hij niet de gemeente en de plaatselijke media in te zetten. Bijgestaan door een oude, wijze verteller en met een swingende muzikale omlijsting van Peca's band The Early Dawn en het dameskoor uit de bijgelegen stad Nis, maakte regisseur Zeljko Mirkovic een vrolijke documentaire over een man met een missie. De film stelt tegelijkertijd serieuze thema's aan de orde, zoals de vergrijzing van Europa, de ontvolking van het platteland en, niet in de laatste plaats, tergende eenzaamheid.