Citizen Jane: Battle for the City
De Amerikaans-Canadese publicist en activist Jane Jacobs (1916-2006) begon haar carrière als journalist en groeide in de jaren vijftig en zestig uit tot een invloedrijk activist met voor die tijd behoorlijk controversiële ideeën over stedenbouwkundige ontwikkelingen en stadsplanning. Zij zag dat de zogeheten stadsvernieuwing meer kapotmaakte dan opbouwde en bracht buurtbewoners in beweging om te protesteren tegen onteigening. In haar boek The Death and Life of Great American Cities schrijft ze dat de stad haar vitaliteit en het welzijn en de veiligheid van haar bewoners vooral ontleent aan de diversiteit van mensen en activiteiten in de straten. Dit alles bracht haar regelmatig in conflict met de New Yorkse stadplanner Robert Moses en diens ideeën over de moderne stad, waar oude buurten door eenvormige woontorens werden vervangen en snelwegen dwars door woonbuurten werden gepland. De film is samengesteld uit een schat aan beeldmateriaal van de jaren twintig tot nu en interviews met tijdgenoten en deskundigen, en geeft zo een breed overzicht van dilemma’s en mogelijkheden in de moderne stad.