Peasant Letter
Senegalese docufictie over de schuchtere romance tussen Ngor en Coumba, tegen de achtergrond van het harde leven op het platteland. Filmmaker Safi Faye kaderde haar speelfilmdebuut losjes in als een audiovisuele brief over haar geboortedorp. Vanwege de aanhoudende droogte lopen de verdiensten van de gierst- en pindaboeren in het dorp terug. Ngor en zijn familie kunnen zich de bruidsschat voor Coumba niet veroorloven en Ngor besluit zijn geluk te zoeken in Dakar. Faye zette de dorpelingen in als acteur en geeft zelf hier en daar commentaar. Tragikomisch zijn de scènes onder de boom in het hart van het dorp, waar de mannen bijeenkomen om de nijpende situatie te bespreken. De krant, in hoogdravend Frans en voorgelezen door de onderwijzer, heeft weinig met hun dagelijks leven van doen. “Voor mij betekent politiek dat ik zes maanden per jaar maar één maaltijd per dag eet.” Maar Faye heeft ook oog voor de dagelijkse gang van zaken: spelende kinderen, de vrouwen die het droge land bewerken, koken op een houtvuurtje of de gierst schiften. De verhaallijn meandert er subtiel doorheen. Net als de indirecte kritiek op het landbouwbeleid die monocultuur bevordert en uiteindelijk armoede oogst.