The Gallery of Lost Art
"Kunstgeschiedenis neigt ernaar de geschiedenis te zijn van wat heeft overleefd. Maar verlies heeft ons gevoel voor de geschiedenis van kunst gevormd op manieren waarvan we ons niet bewust zijn." Was getekend: Jennifer Mundy, die dat bewustzijn wil aanscherpen met The Gallery of Lost Art. Deze webexpositie uit de koker van Tate Modern presenteert de overblijfselen van verloren gegane topstukken uit de (post)moderne beeldende kunst. Verdwenen, gestolen, vernietigd, bewerkt, vergaan: alle mogelijke vormen van verlies zijn vertegenwoordigd. Marcel Duchamp haalde de selectie met het urinoir, één van zijn vroege readymades. Na het debuut in 1917 spoorloos verdwenen en sindsdien alleen als replica tentoongesteld. Lucian Freuds portret van Francis Bacon werd op klaarlichte dag weggegrist van een expositie. Van de daders is nooit een spoor gevonden. En Willem de Kooning gaf jonge hond Robert Rauschenberg toestemming om één van zijn schetsen letterlijk uit te wissen, terwijl conceptueel kunstenaar John Baldessari eigenhandig zijn tekeningen cremeerde. Twee nieuwe kunstwerken waren geboren. De foto's, posters, documenten en andere restanten liggen uitgestald op virtuele expositietafels. De website zal halverwege 2013 zelf ook weer verdwijnen, om het belang van verlies voor de kunst te onderstrepen. Tot die tijd komt er wekelijks een verloren werk bij.