Meru
Waar ze ook zijn op de berg en wat er ook gebeurt: ze blijven filmen. Bij een lawine, bij een levensbedreigend skiongeluk, in de ambulance, tijdens een storm op zesduizend meter hoogte terwijl ze met hun tentje aan een steile rotswand hangen, als hun klimvriend een beroerte krijgt en als ze gefrustreerd moeten omdraaien omdat ze de top nét niet kunnen bereiken. Maar Jimmy Chin en Renan Ozturk duiken samen met regisseur Elizabeth Chai Vasarhelyi ook het archief in om hun klimhistorie in beeld te brengen, ze zetten hun naasten voor de camera om hen te laten vertellen hoe zij over de passie van hun geliefden denken en tot slot vertellen ze zelf over hun opvoeding, ervaringen en waarom ze doorgaan na ongelukken. Juist die eerlijkheid en kwetsbaarheid maken dat deze klimfilm uitstijgt boven de gebruikelijke verzameling beelden van uitputting, sneeuw en ruzie op grote hoogte. Meru is een verhaal over vriendschap, vertrouwen en risico’s inschatten, en laat zien waarom het trio – Chin, Ozturk en klimmer Conrad Anker – tot de top behoort, als klimmers en als filmende klimmers. Met hun spectaculair heldere beelden uit de bergen, aangevuld met crane shots, time lapses en 3D-animatie, laten ze ons zien hoe overweldigend en niet per se stoer het is, om deze ongenaakbaar gladde Himalayatop te beklimmen.