The Hunt
De Britse traditie van de vossenjacht gaat terug tot halverwege de achttiende eeuw. Vandaag de dag telt het Verenigd Koninkrijk zo‘n tweehonderd jachtverenigingen, met in totaal 250.000 leden en nog eens eenzelfde aantal aanhangers. In het jachtseizoen, dat van eind augustus tot begin maart loopt, vinden elke week vijfhonderd plaats. De vossenjacht symboliseert voor veel Britten het traditionele, Engelse buitenleven. Pluimveehouders ondersteunen de jacht omdat de vos hun natuurlijke vijand belichaamt. Tegelijkertijd erkennen de jagers de intelligentie van een waardig tegenstander. Daarom, menen ze, verdient de vos het om op deze ceremoniële manier te worden belaagd. THE HUNT onderzoekt de symbolische en sociale betekenis die de vossenjacht heeft voor het leven op het Engelse platteland. Regisseur Niek Koppen filmde de staf en leden van de Ludlow Hunt in Shopshire tijdens het afgelopen jachtseizoen. De observerende documentaire volgt de kapitein Rupert Inglesant en zijn twee hulpen Simon en Andrew. Nooit eerder werd een filmteam in de gelegenheid gesteld om deze sport van zo dichtbij en in al zijn facetten vast te leggen. Ook onderzoekt Koppen de verhoudingen tussen mens en de betrokken dieren. De werknemers van de Ludlow Hunt halen kadavers van dode dieren op bij boeren en verwerken deze tot voedsel voor de ruim dertig jachthonden. Leven en dood blijken op het platteland ruwer dan in de stad. Uit de jacht en in de omgang met honden klinkt een oud vakmanschap door dat zich over een periode van honderden jaren ontwikkeld heeft. THE HUNT is geen aanklacht noch propaganda en zal niemand van mening doen veranderen.