The Nightmare
Slaapverlamming is een ernstige slaapstoornis die gepaard gaat met extreme hallucinaties die zeer realistisch aanvoelen. Mensen die aan deze nog tamelijk onbekende en vaak onbegrepen stoornis lijden, hebben de griezeligste ervaringen vlak voor het in slaap vallen of gedurende de nacht. In The Nightmare vertelt een aantal van hen erover. Bij sommigen begon het zonder aanwijsbare reden al heel vroeg in hun kindertijd, anderen leggen een verband met een liefdeloze jeugd of problematische adolescentie. Aanvankelijk lijkt het om gewone nachtmerries te gaan, maar de verhalen worden steeds extremer en angstaanjagender. De geïnterviewden vertellen zeer gedetailleerd over de aanwezigheid van een kwade geest, soms in de vorm van een man met een hoed, een schaduw of meer abstracte griezelige figuren. De kwade geest praat tegen hen, er zijn nare geluiden en soms is er zelfs sprake van fysieke pijn door martelwerktuigen. Allemaal vertellen ze hoe ze niet in staat zijn om te bewegen of te praten, wat de ervaring des te angstiger maakt. De film brengt hun verhalen op een wel heel realistische manier in beeld: de interviews werden in schaars verlichte slaapkamers gefilmd, en de verhalen werden in scène gezet met alle middelen die de horrorspeelfilmmaker ter beschikking staan. Waarmee een nieuw subgenre is geboren: de horrordocumentaire.