The Market
De orgaanhandel, van twee kanten belicht. Enerzijds zien we een Canadese vrouw die vanwege een nierziekte elke dag moet spoelen. Zij heeft geld te veel en een nier te weinig. Anderzijds zien we in India hoe een straatarme vrouw overweegt haar nier te verkopen. Ze zit tot over haar oren in de schulden en ziet geen andere oplossing. \i The Market\i0 introduceert ons in het dilemma. Ethisch verantwoord is de orgaanhandel niet, maar is het niet ook een win/win situatie? In de Verenigde Staten sterft dagelijks iemand die op een nieuwe nier zat te wachten. In India sterven mensen van de honger. \i The Market\i0 volgt de Canadese vrouw tijdens haar bezoek aan India: zij wil zelf zien hoe het gaat en wil ook de vrouw spreken die haar nier zou verkopen. Die ontmoeting blijkt beslissend, want ook twee vrouwen die al een nier verkocht hebben, zijn aanwezig. Zij vertellen hoe hun leven er sindsdien uitziet. Ze zijn nog even arm als voorheen, en hebben last van pijn en vermoeidheid. Ook blijkt dat de artsen veel meer geld opstrijken dan de donoren. \i The Market\i0 toont aan dat het Westen zijn geweten maar al te graag sust met een smoesje.