Born in Evin
De Duitse actrice Maryam Zaree wordt regelmatig gecast als vluchteling uit het Midden-Oosten. Haar eigen familie ontvluchtte decennia geleden haar geboorteland Iran. Zaree was piepjong, maar nu ze inmiddels midden dertig is, wil ze meer weten over haar vroegste geschiedenis. Ze weet dat ze geboren werd in gevangenschap en dat haar ouders gevaar liepen tijdens het regime van ayatollah Khomeini. Verder is haar familiegeschiedenis in stilte gehuld.
Wanneer Zaree haar ouders en andere familieleden aan de tand probeert te voelen, wordt ze vaak zelf met kritische vragen bestookt: waarom moet ze zo nodig oude wonden openhalen, en wat verwacht ze eigenlijk van de waarheid? Met haar camera steevast aan haar zijde bezoekt ze een internationale conferentie met landgenoten, gaat ze in therapie en zoekt ze naar generatiegenoten met een soortgelijk verleden.