More Than Honey
Als kind genoot regisseur Marcus Imhoof, telg uit een imkergeslacht, van het gezoem van de bijen. Zijn grootvader legde hem uit dat de bloemen seks hadden via de bijen, en via hen hun nageslacht kregen. Nu gaat het slecht met de bij en onderzoekt Imhoof waarom. Hij begint in de Zwitserse Alpen, waar een bijenhouder van de oude stempel tevergeefs probeert vermenging van soorten te voorkomen. Of dit het sterven of soms geheel verdwijnen van complete bijenvolkeren veroorzaakt is niet duidelijk. Ook deze bijenhouder op deze op het oog onaangetaste plek ontkomt er in ieder geval niet aan. Op vier continenten wordt gekeken hoe bijen tegenwoordig gehouden worden en wat hun problemen zou kunnen veroorzaken of kunnen oplossen. Imkers grijpen voortdurend in de natuurlijke gang van zaken in, zo leert de kijker, bijvoorbeeld om meer koninginnen te kweken. Toch deed Imhoofs opa dat volgens hem ook al. Fascinerend is dat door het gebruik van nieuwe filmtechnieken het gedrag van de bij van heel dichtbij en zelfs van binnen de bijenkorf te volgen is. Er zijn bijvoorbeeld close-up opnamen van een koningin die in de lucht wordt bevrucht, maar ook van een bij die bijna wordt geveld als de bloem waarin hij zit wordt besproeid met pesticiden.