We’re Here to Try
De Italiaanse theatermakers Daria Deflorian en Antonio Tagliarini werken al jarenlang samen en zijn daarnaast ook huisgenoten in Rome. Wanneer de 60-jarige Daria voor het eerst in haar leven gaat trouwen, verlaat ze het gedeelde huis en begint er een nieuwe fase in hun samenwerkingsverband. Ondertussen beginnen Daria en Antonio aan een theaterstuk gebaseerd op Federico Fellini’s film Ginger e Fred, waarin Marcello Mastroianni en Guilietta Masina de hoofdrollen speelden.
Deze observerende documentaire van befaamd editor en regisseur Jacopo Quadri (Lorello e Brunello (2017), Ultimina (2020)) en Greta De Lazzaris volgt het scheppingsproces van nabij, van tapdansles en improvisaties tot veelvuldige discussies op de toneelvloer. De onzekerheid van de coronatijd draagt bij aan oplopende spanningen. Tussen Daria en Antonio loopt het ook niet lekker. Toch gaat het creatieve proces door: samen met vier andere acteurs, in de spookachtig lege theaters van Rome, Rimini en Toulouse, werken ze toe naar de première.