Quipu Project
In de jaren negentig, tijdens zijn tienjarig bewind als president van Peru, lanceerde Alberto Fujimori een programma voor gezinsplanning waarbin in vier jaar tijd 272.000 vrouwen en 22.000 mannen werden gesteriliseerd. Het ging vrijwel uitsluitend om bewoners van inheemse plattelandsgemeenschappen, van wie duizenden hebben verklaard dat dit gebeurde zonder dat zij op de hoogte waren van de aard van de ingreep. De operaties werden niet alleen onvrijwillig uitgevoerd, maar ook nog eens slecht gedaan; velen kregen na afloop last van bloedingen en infecties. Omdat de slachtoffers veelal in geïsoleerde dorpen wonen en analfabeet zijn, duurde het tot ver na Fujimori’s aftreden in 2000 voordat het onrecht naar buiten kwam en zelfs toen nog slechts mondjesmaat. Quipu Project geeft deze mensen een mogelijkheid om hun stem eindelijk te laten horen. Quipu’s zijn koorden met knopen die door de Inca’s werden gebruikt om complexe boodschappen over te brengen. Het gelijknamige interactieve documentaireproject is een hedendaagse incarnatie van dit systeem. Via een speciaal opgezette telefoonlijn die verbonden is aan een website zijn inmiddels de getuigenissen van honderdvijftig gesteriliseerde mensen verzameld. En het aantal stemmen blijft groeien. Tijdens IDFA 2015 wordt het project voor de eerste keer publiek gepresenteerd. Het is de bedoeling van de makers om het materiaal in 2017 om te vormen tot een film.