The Beaches of Agnès
“Als ze me openmaken, vinden ze stranden,” beweert de tachtigjarige filmmaker Agnès Varda, een van de grootmeesters van de cinema. Van Cléo de 5 à 7 tot The Gleaners and I: haar werk omvat fictie en documentaire, en vaker nog mengt ze die twee vormen vrolijk door elkaar. Ooit klaagde ze: “Zeg je documentaire, dan zeggen de mensen: ‘saai!’. We hebben tussenin-woorden nodig.” The Beaches of Agnes is een autobiografische film: een verzameling herinneringen verweven tot een fantasierijk tapijt, waarop Varda ons meevoert voor een magische reis door haar leven. We passeren beelden, foto's, filmfragmenten, verhalen, installaties en taferelen. Beginnend met familiekiekjes steken we over naar de rive gauche van de Nouvelle Vague – de groep jonge, vernieuwende filmmakers waar ze, samen met onder anderen Chris Marker en haar levenspartner Jacques Demy, deel van was. Zo doorkruist de film een luisterrijk leven, vanaf haar geboorteplaats Sète tot aan de Rue Daguerre in Parijs waar ze nu woont, in een mozaïek vol zelfreflectie, toevallige gedachten, herinneringen en observaties, waarin vorm en inhoud niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Varda prikkelt, ontroert en inspireert met haar humor, haar verbeelding en haar volkomen unieke filmische stem.