Le profit & rien d'autre!
Alom wordt beweerd dat het kapitalisme heeft getriomfeerd. Het kapitalistisch economisch systeem gaat in een overwinningsroes de globe rond. Maar is de blijdschap wel terecht? Regisseur Raoul Peck maakte, op zoek naar een antwoord op die vraag, een uitstapje naar zijn geboorteland Haïti. Daar valt weinig te vieren. Misère is de status-quo van de meeste Haïtianen. Er is een gapende ongelijkheid tussen een meerderheid die niets heeft, en een kleine groep rijken. Peck confronteert de kijker met de vraag of daar de overwinning ligt. Hij legt meerdere zwakke plekken van het kapitalisme bloot, door economische analyses en stellingen te combineren met beelden van het leven in vissersdorp Port-à-Piment. Over de afloop van de confrontatie tussen theorie en werkelijkheid laat Peck zich enigszins pessimistisch uit. Wat is er immers gebeurd met de solidariteit?