Our Own Private Bin Laden
In Our Own Private Bin Laden wordt Osama Bin Laden ontmaskerd als een fenomeen dat is ontstaan en gevoed door historische, politieke economische en journalistieke beslissingen. De terroristische dreiging die de wereld nu vreest, is een bijproduct van deze geschiedenis. De van oorsprong Iraanse Samira Goetschel legt pijnlijke verbanden bloot tussen de gebeurtenissen in de Koude Oorlog en de huidige terroristische aanslagen. Wat zou er gebeurd zijn als de Amerikanen geen wapens aan de Afghanen hadden gegeven om het rode, Russische gevaar af te wenden? Is ex-president Jimmy Carter gebruikt door de dubieuze BCCI bank vanwege zijn goede bedoelingen met ontwikkelingslanden? Met haar persoonlijke vragen en twijfels dringt Goetschel schijnbaar moeiteloos door tot een bolwerk van kleine en grote verbanden, economische 'geheimen' en politiek zwijgen. Zij spreekt voormalig CIA-bazen, Amerikaanse ex-veiligheidsadviseurs, Arabische topfunctionarissen en kritische journalisten. De oorlog tegen terrorisme is volgens Goetschel slechts een vermomming voor de echte oorlog die gaande is tussen de Westerse en de snel groeiende islamitische economie. En daar vallen honderdduizenden doden zodat enkele welgestelden torenhoge winsten kunnen maken.