Sketches of Siberia
De dagboekaantekeningen die Fridtjof Nansen ruim een eeuw geleden maakte, roepen beelden op van de kolonisatie van Amerika in de periode 1865-1890. Ook de Noorse poolreiziger kwam oorspronkelijke bewoners tegen, die hij met een mengeling van mededogen en paternalistisch dedain beschreef. Hij schreef over de moeizame voortgang. Over goud en vruchtbare grond. Nansen pionierde echter niet in het Wilde Westen, maar in het Siberische binnenland. Na een reis over de poolzee zakte hij de Jenisej-rivier af tot de stad Krasnojarsk. Ben van Lieshout volgt het spoor van Nansen en laat zien dat er sindsdien eigenlijk niet veel veranderd is. Kleding is anders en er rijden auto’s, maar de houten huisjes zijn dezelfde als toen, net als de alom aanwezige orthodoxe kerk, de modderwegen die in de regentijd onbegaanbaar zijn en het stigma van een generaties lange geschiedenis als strafkolonie. In dit uitgestrekte landschap weet Van Lieshout de menselijke maat te bewaren door in te zoomen op kleine verhalen en details. Het trage tempo van zijn road (boat) trip contrasteert echter stevig met de onvoorstelbare geopolitieke en economische krachten waar dit gebied vanwege zijn bodemschatten aan blootstaat.