Houston, We Have a Problem!
Natuurlijk was de Koude Oorlog geen zomers partijtje golf, maar vergeleken met de complexe chaos waarin de wereld nu verkeert, was de ideologische strijd tussen kapitalisme en communisme een wonder van overzichtelijkheid. Een gouden tijd bovendien voor liefhebbers van allerlei krankzinnige complottheorieën. Zo zou het Amerika van president Kennedy in het diepste geheim een kostbaar ruimtevaartprogramma van Josip Broz, alias Tito, hebben gekocht. Amerika wilde namelijk dolgraag als eerste een man op de maan zetten en het Joegoslavische plan zou daar bijzonder behulpzaam bij kunnen zijn. In de aanstekelijke docufictie Houston We Have A Problem keert filmmaker Žiga Virc terug naar de hoogtijdagen van de Koude Oorlog, de jaren zestig van de vorige eeuw. In een virtuoze montage van archiefmateriaal, actuele beelden en interviews met onder meer filosoof Slavoj Žižek reconstrueert Virc hoe Amerika en Joegoslavië toenadering tot elkaar zochten en Tito ongehinderd zijn Coca-Colasocialisme kon bedrijven. De Joegoslavische economie voer er wel bij, tot op een kwade dag Amerika ontdekte dat de miljardenaankoop niet deugde en Kennedy zijn geld terugvroeg.