Golub: Late Works Are the Catastrophes
De Amerikaanse kunstschilder Leon Golub werd in 1922 geboren in Chicago, Illinois. Het zien van Picasso's Guernica was voor hem aanleiding kunstgeschiedenis te gaan studeren aan de Universiteit van Chicago. Leon Golub baarde in de jaren vijftig, toen abstract expressionisme de heersende stijl was, opzien met zijn figuratieve schilderijen van worstelende naakten, gebaseerd op Griekse en Romeinse beeldhouwwerken. In de daaropvolgende jaren begon hij actuele onderwerpen in zijn schilderijen te verwerken. Hij gebruikte hiervoor persfoto's, en bracht zo de verschrikkingen van de oorlog in Vietnam naar galerieën en musea. In 1969 begon hij met zijn Napalm paintings, waarvoor hij persfoto's van naakte mensen met napalmwonden gebruikte. In de jaren zeventig en tachtig ontstonden reeksen met politici, huursoldaten en oorlogsslachtoffers. Met zijn laatste expositie liet Golub zien weer te zijn beland bij zijn startpunt: erotica. Golub: Late Works Are the Catastrophes, gemaakt in 2004, laat de kunstenaar aan het werk zien samen met zijn vrouw, de prominente antioorlogsactiviste en feministe Nancy Spero. Tot het eind van zijn leven bleef Golub in zijn schilderijen commentaar leveren op de wereld en na het zien van bijvoorbeeld de beelden uit de Abu Ghraib-gevangenis is duidelijk dat zijn werk verontrustend vooruitziend was.