Events in a Cloud Chamber
Akbar Padamsee wordt gezien als een van de pioniers van de moderne Indiase schilderkunst. Zijn werk werd al vroeg erkend door de invloedrijke criticus André Breton, die hem in 1948 introduceerde in Parijs. Tegenwoordig worden zijn doeken geveild voor miljoenen en komen ze voor in alle kunsthistorische naslagwerken. Minder bekend is dat Padamsee in de late jaren zestig ook twee films heeft gemaakt: abstracte animaties begeleid door een soundscape. Ze werden toentertijd weggehoond door een publiek dat er duidelijk nog niet aan toe was. De meest extreme, Events in a Cloud Chamber, raakte zoek nadat Padamsee zijn enige kopie had uitgeleend. Een halve eeuw na dato probeert Ashim Ahluwalia deze eerste stap richting Indiase experimentele film te reconstrueren. Hij laat Padamsee, nu bijna 90 jaar oud, vertellen. Archiefbeelden worden afgewisseld met fragmenten uit Syzygy, de film die wel overleefde. In omtrekkende bewegingen ontstaat zo een beeld van het verloren werk. Maar meer nog: van de geest die het voortbracht.