When China Met Africa
"Het lijdt geen twijfel dat we wat groter zijn dan zij", zegt een Chinese zakenman op bezoek in Zambia tegen zijn collega's. De minister van Commercie en Industrie van het arme zuidelijke Afrikaanse land verwelkomt de Chinese investeerders en hun kapitaal bijzonder hartelijk: zij stellen geen lastige vragen, maar gaan direct aan de slag. Geen wonder. China's toenemende welvaart leidt tot een groeiende vraag naar grondstoffen, die steeds vaker in Afrika worden gewonnen. Die motivatie wordt gemaskeerd door "onze plicht om Afrika te helpen ontwikkelen", zoals een andere Chinese zakenman het uitdrukt. When China Met Africa observeert drie mannen die verschillende kanten van de prille vriendschap vertegenwoordigen. Minister Felix Mutati is onder de indruk van de Chinese werkdrift en gaat zijn land enthousiast voor in de globaliseringslag: economische reus China krijgt alle ruimte om mijnen te bouwen. Nerveuze boer Liu Changming is een soort neokoloniale grootgrondbezitter, die vanachter een hek zijn arbeiders instrueert. Ingenieur Li Jianguo dient vol overgave het Chinese staatsbedrijf dat in opdracht van de Zambiaanse regering een weg aanlegt. Opvallend is de uiterst gebrekkige communicatie tussen Chinezen en Zambianen. Toch spreken ze eenzelfde taal: "Zambia wint, China wint."