Lamentation
Deze samenwerking van Aryan Kaganof en Christo Doherty is een filmische respons op Doherty’s controversiële fototentoonstelling BOS uit 2011, waar zijn geconstrueerde foto's van de Zuid-Afrikaanse Grensoorlog te zien waren – beelden die hij gebaseerd had op foto’s die indertijd in de media waren verschenen. In hun gezamenlijke film beweegt de camera in een vaste route dicht langs een zwart geschminkt gezicht, zo dicht dat zelfs de poriën zichtbaar zijn. De doordringende blik van de man vloeit over in een zandvlakte waar speelgoedsoldaatjes de Zuid-Afrikaanse Grensoorlog naspelen. De apartheidsregering van Zuid-Afrika vocht van 1968 tot 1989 een bittere strijd om de controle te behouden over wat toen Zuidwest-Afrika heette, het huidige Namibië. Het Zuid-Afrikaanse leger voerde zelfs oorlog in Angola ten einde de People's Liberation Army of Namibia te overwinnen. De Grensoorlog werd gevoerd met een leger bestaande uit witte dienstplichtigen en zowel witte als zwarte beroepsmilitairen. De witte soldaten moesten donkere schmink dragen, die ze “black is beautiful” noemden. Lamentation, met een prominente rol voor de muziek van componist Michael Blake, eindigt met een Bijbelcitaat uit het derde Klaaglied van Jeremia.