Enzo Avitabile Music Life
Portret van de Napolitaanse saxofonist en singer-songwriter Enzo Avitabile (1955), die zijn liefde voor wereldmuziek en jazz fusion combineert met vergeten instrumenten en lokale volkse drumritmes. Oscarwinnaar Jonathan Demme (Silence of the Lambs) maakte eerder documentaires over Neil Young en The Talking Heads. Demme ontdekte Avitabile's muziek in 2006 op de radio, toen hij met zijn auto de George Washington Bridge in New York overstak. Nauwgezet registreert hij de inspirerende muzikale ontmoetingen in een barokke kerk tussen Avitabile en wereldmuzikanten uit alle windstreken, waaronder Daby Touré, Gerardo Núñez en Amal Murkus. Traditionele instrumenten en ritmes spelen daarbij een belangrijke rol, evenals liederen over zware levens, strijd en protest, en de liefde. Daarnaast volgt Demme met een levendige, handheld camera Avitabile's gangen door Napels: van zijn rommelige werkkamer in een volkse wijk tot een bezoekje aan de arme buitenwijk Marianella, waar hij opgroeide. De energieke Avitabile vertelt ondertussen over zijn bewogen leven: over ontmoetingen met levende legendes als James Brown en Tina Turner, het verlies van zijn vrouw, zijn bekering tot het boeddhisme en terugkeer naar het christendom, en over de periode dat hij blind was.