Happy Birthday, Mr. Mograbi
In wat hij zelf als ‘semidocumentaire’ bestempelt, speelt documentairemaker Avi Mograbi een fictieve filmmaker genaamd Avi Mograbi, die ingehuurd wordt om een film te maken ter ere van de vijftigste verjaardag van de staat Israël. Het toeval wil, dat hij ook door een Palestijnse producent wordt gevraagd om beelden te schieten van voormalige Palestijnse dorpen die een halve eeuw daarvoor door kolonisten werden verwoest; én dat de datum die door Israëlische joden feestelijk wordt gevierd en aan Palestijnse zijde wordt herdacht als de nakba (catastrofe), precies samenvalt met Mograbi’s eigen 42e verjaardag.
Documentaire beelden demonstreren de twee volslagen tegengestelde realiteiten die Mograbi vastlegt. Ze worden aaneengeregen door een feuilleton waarin de filmmaker vertelt over een lap grond waarvan de aankoop hem in een onmogelijke positie heeft gebracht tussen twee partijen. Heen en weer springend tussen deze drie verschillende verhalen, brengt Happy Birthday, Mr. Mograbi de situatie van een hele natie met heerlijk sardonische humor scherp in beeld.