Still Holding Still
Sarah Vanagt compileerde deze onwerkelijk aandoende foto’s van kinderen en baby’s, recent genomen volgens de fotografische techniek die in de negentiende eeuw bekendstond als Invisible Mothers. Fotograaf Jeroen de Wijs hanteert anno 2015 een techniek die teruggrijpt op de Victoriaanse tijd, waarin het maken van een professionele foto van je kind een hele onderneming was, een uitzonderlijke gebeurtenis met grote kans op mislukking. Het was toen schier onmogelijk om het hele gezin volledig stil te laten zitten gedurende de dertig seconden sluitertijd waarin de afbeelding via het natte-plaat-collodiumprocedé op een glasplaat moest worden vastgelegd. Fotografen bedachten daarom een trucje: de moeder neemt geheel bedekt met een deken plaats op de stoel zodat ze haar kind kan sussen en stilhouden, terwijl ze zelf niet met haar gezicht in beeld komt. Maar helemaal onzichtbaar is ze niet, ze is eerder een spookachtige verschijning die achter haar wezenloos kijkende kinderen opdoemt. In haar film probeert Vanagt De Wijs’ foto’s van kinderen “binnen” te treden, in de lange belichtingstijd die vereist was bij de eerste camera's.