Dirty Wars
Bloedstollende, onthullende reis door de nog immer uitdijende, geheime, wetteloze, parallelle wereld van de 'covert ops' die schuilgaat achter ruim tien jaar War on Terror. Onderzoeksjournalist Jeremy Scahill, die eerder het Blackwater-schandaal onthulde, is onze gids. Beginnend bij een incident in Afghanistan, waar bij een nachtelijke inval per ongeluk leden van een feestende familie werden gedood door een geheime Amerikaanse eenheid, reist Scahill de wereld over – naar Yemen, de VS en Mali – op zoek naar antwoorden, gerechtigheid en verbanden. Interviews met burgerslachtoffers, journalisten, politici, militairen en lokale machthebbers leiden naar Washington en de persoonlijke rol van president Obama, onder wiens directe verantwoordelijkheid de geheime, ongecontroleerde macht van JSOC (Joint Special Operations Command) en de buitenrechtelijke jacht op Amerikaanse staatsburgers valt. Met zijn persoonlijke zoektocht, stemmig camerawerk (op Sundance bekroond met de cinematography award), nachtopnames en stapels bewijsmateriaal bouwt Scahill aan een kritisch pamflet in de traditie van Michael Moore, dat niet humor en superlatieven maar suspense en nuance als belangrijkste stijlkenmerken draagt. Een beklemmend klaaglied dat aantoont hoe de War on Terror met steeds langere kill lists zijn eigen vijanden en oneindigheid schept. Zoals een incognito JSOC-lid zegt: "We hebben een gigantische hamer gecreëerd, die zal blijven zoeken naar een spijker."