Town Bloody Hall
De camera van D.A. Pennebaker, een van de grondleggers van direct cinema, registreert slechts en houdt de situatie intact. Zijn opnamen uit 1971 van een openbaar debat in The Town Hall in New York monteerde hij jaren later met zijn vrouw Chris Hegedus tot een filmisch document dat decennia na dato nog altijd de geest van het moment weet op te roepen.
Wat zich voor het oog van de camera voltrekt, is ronduit spectaculair. Schrijver Norman Mailer neemt op 30 april 1971 deel aan een publiek debat met vertegenwoordigers van de vrouwenbeweging. Aan tafel treffen we onder anderen de vlijmscherpe Germaine Greer, de gerenommeerde criticus Diana Trilling en de lesbisch-activistische dichter Jill Johnston. Terwijl het publiek, onder wie kopstukken als Susan Sontag en Betty Friedan, zich opvallend gedeisd houdt, ontstaat op het podium een zeer levendige en uiterst verhitte discussie.
Mailer, wiens aanval op het feminisme, The Prisoner of Sex, zojuist verschenen was, krijgt er genadeloos van langs, maar weet zich staande te houden. Hoeveel is er na een halve eeuw veranderd?