Tops & Bottoms - Sex, Power & Sadomasochism
De jonge Mercedes heeft een contract getekend dat bepaalt dat ze voor de duur van zes maanden de slaaf zal zijn binnen een sadomasochistische relatie. Aan de hand van het verhaal van Mercedes onderzoekt documentairemaakster Cristine Richey de betekenis van het sadomasochisme door de eeuwen heen. Van de Middeleeuwen tot Marquis de Sade; van de repressieve Victoriaanse tijd, waarin ouders hun adolescente kinderen van kuisheidsgordels voorzagen, tot de romanschrijver Leopold von Sacher Masoch, die er genoegen in schiep een flink pak slaag te krijgen. De gezichtspunten over SM zijn door de jaren heen sterk veranderd. In 1886 omschreef dr. Krafft-Ebing SM als ‘a disturbance in the evolution of the psychosexual processes sprouting from the soil of psychical degeneration‘. Tegenwoordig zijn sommigen van mening dat het kunnen uitleven van seksuele fantasieën in een gecontroleerde omgeving seksuele delicten juist voorkomt. De documentaire oppert daarnaast de theorie dat SM een reflectie is van onze hiërarchische maatschappelijke structuur en onze obsessie met macht. Het verband tussen SM en de machtsstrijd op kantoor, in de politiek en in een gezin, is groter dan men denkt. Dit is volgens de documentairemaakster te verklaren doordat we ons veilig voelen binnen een machtsstructuur, of we nu de onderdanen of de machthebber zijn.