Cyberman
Steve Mann is ’s werelds eerste cyborg: half mens, half computer. Met een zelf ontwikkelde en gebouwde computer interpreteert en manipuleert hij de werkelijkheid die hij registreert door een in zijn bril gemonteerde camera. Bovendien is hij aangesloten op internet zodat iedereen de wereld door zijn ogen kan zien. Wat hij onder meer zag was hoe documentairemaker Peter Lynch hém filmde. Lynch volgde de geniale wetenschapper annex kunstenaar op zijn zoektocht naar technologische en ethische grenzen. Mann gebruikt zijn uitvindingen als wapen tegen de manipulatie van multinationals en massamedia, zowel op micro- als macroniveau. Zo stelt hij ogenschijnlijke vanzelfsprekendheden ter discussie (zoals een filmverbod in een winkel terwijl daar wel beveiligingscamera’s hangen) en spreekt hij op congressen zalen vol wetenschappers toe. Peter Lynch mengde zijn 16mm-opnamen met opnamen en fotomateriaal van Mann en diens, eveneens met cameraprothese uitgeruste, vrouw Betty. De kijker staat dan ook regelmatig voor de vraag door wiens ogen de getoonde werkelijkheid nu eigenlijk wordt gezien. Hoe die interpretatie kan verschillen wordt duidelijk door de scène waarin op een splitscreen zowel Lynch’ als Manns opnamen te zien zijn van de wetenschapper die door een universiteit wandelt. CYBERMAN is een intrigerend en fascinerend portret van een controversieel en gedreven techno-genie, dat zonder zijn technologische harnas een even kwetsbaar als menselijk wezen blijkt.