Soul Food Stories
Zoveel inwoners, zoveel levensvisies in het kleine Bulgaarse dorpje Satovchka. Orthodoxe Bulgaren en islamitische Turken leven hier naast zigeuners en communisten. De gewelddadige conflicten behoren tot een ver verleden en de dorpelingen hebben zich verenigd in zelf opgerichte vriendenclubs. De observerende filmmaker zoomt in op zeven clubleden, uitsluitend mannen, die elkaar veelvuldig ontmoeten en alle problemen van de wereld zeggen op te lossen bij een goede maaltijd. Maar is de wereld waarin de vrienden leven wel dezelfde? Terwijl een van de leden een pleidooi houdt voor acceptatie van homoseksuelen, spreekt een ander van 'freaks' die nooit zullen worden getolereerd binnen de club. Ook vrouwen zijn een dankbaar onderwerp voor verhitte discussies. "Al het slechte komt van de televisie. Die heeft onze vrouwen geleerd om ons tegen te spreken", luidt het openingscitaat van de film, uitgesproken door de man die samen met zijn tafelgenoten moet beslissen of zij de vrouwen in het dorp een extra dag in het clubhuis gunnen. De documentaire toont niet alleen interviews met en tafelgesprekken van het gemêleerde zevental, maar ook enkele andere inwoners van het vergrijsde dorp, onder wie twee moslimvrouwen. Tussen de beschouwde inwoners beweegt zich een Fins gezin: de eerste toeristen die langer dan tien dagen in Satovchka verblijven.