O amor natural
In 1993 interviewde Heddy Honigmann in Metaal en melancholie een groot aantal taxichauffeurs in Lima. Het resultaat was een prachtig beeld van het bitterzoete leven in Peru. In O amor natural portretteert Honigmann de Braziliaanse samenleving en in dit geval is de invalshoek de erotische poëzie van Carlos Drummond de Andrade (1902-1987), die wordt beschouwd als een van de grootste Latijns-Amerikaanse dichters van deze eeuw. Drummond debuteerde in 1930 en publiceerde zijn laatste dichtbundel in 1985. Tussen 1965 en 1985 schreef hij ook erotische gedichten, gepubliceerd onder de titel 'O amor natural', die de seksuele liefde bezingen: "Liefde - want dit is het ene woord-/moge mijn vers beginnen en omgeven/Liefde leide mijn vers en zij verene/daarin ziel, verlangen, vulva en lid." In Rio de Janeiro praat Honigmann met oude mensen over seks, liefde en hun herinneringen daaraan. ("Zonder seks bestaat geen liefde en zonder liefde bestaat geen seks.") Evenals bij Metaal en melancholie is het resultaat een film die het anekdotische en persoonlijke overstijgt en die een indringend beeld schetst van de zinnelijke Braziliaanse cultuur. Honigmann noemde haar film aanvankelijk dan ook 'Liefde en melancholie', een film "die de fysieke kant van de liefde verheerlijkt, via ernst en humor, via botheid en tederheid, via melancholie".