Ian Palach
Voor zijn regiedebuut reist fotograaf Raymond Depardon, (mede)oprichter van fotoagentschappen Gamma en Magnum, in 1968 naar Praag. Op 25 januari wordt de Tsjechische student Jan Palach begraven, die zich enkele dagen daarvoor in brand heeft gestoken, uit protest tegen de Russische bezetting van Tsjechoslowakije en de zuivering onder de leden van de Praagse Lente. Hoewel de overheid er alles aan doet de Tsjechoslowaken te ontmoedigen vormen 800 duizend rouwenden een lange, indrukwekkende begrafenisstoet; Palach staat niet alleen in zijn protest. Depardon weet op overtuigende wijze de impact van de begrafenisstoet-protestmars vast te leggen in scherpe impressies van de aanwezigen.