The First...and the Last
De 84-jarige Kolj-Marko is leider van de Malisori, inwoners van Malesija, een heuvelachtig gebied in Montenegro. Hij wordt beschouwd als een ‘man van God’, wiens woord wet is voor de leden van zijn clan. Ondanks zijn hoge leeftijd werkt hij nog elke dag, rond zijn uit ruwe stenen opgetrokken huis. Hij metselt muren, graaft kuilen en sleept met keien. Als hij uitrust, staren zijn oude ogen naar de rivier de Cijevna. Regisseur Momir Matovic heeft een poëtisch portret gemaakt van de bejaarde man en zijn omgeving. Kolj-Marko en zijn vrouw lijken alleen te zijn in het rotsachtige gebied. Malesija loopt langzaam leeg - er wonen inmiddels meer Malisori in de Verenigde Staten dan in Montenegro. ‘Over vijftien jaar leeft er niemand meer in deze vallei, tenzij Amerika instort!‘, zegt Kolj-Marko. Zelf heeft hij, tot zijn verdriet, geen kinderen.