The Filth and the Fury
Het definitieve verhaal over The Sex Pistols bestaat waarschijnlijk niet, maar THE FILTH AND THE FURY komt aardig in de buurt. Wie de beruchte punkband alleen van naam kent, raakt gefascineerd door dit portret, en voor de fans is het waarschijnlijk een feest van herkenning. In zijn associatief gemonteerde film interviewt regisseur Julien Temple de nog levende bandleden en hun al net zo excentrieke manager Malcolm McLaren. Hij gebruikt oude, nooit eerder vertoonde filmbeelden uit de jaren zeventig, nieuwsuitzendingen uit die tijd en opnames van de klassieke films HAMLET en RICHARD III, met Sir Laurence Olivier in de hoofdrol. Van de aan een overdosis overleden bassist Sid Vicious zijn oude interviewopnames te zien. Temple maakte overigens al eerder een film over The Sex Pistols: THE GREAT ROCK ‘N’ ROLL SWINDLE (1980), een inmiddels klassiek geworden mockumentary over de punktijd. Naast een gevoelig portret van de bandleden geeft THE FILTH AND THE FURY ook een beeld van het Engeland in de jaren zeventig. Een tijd dat de werkloosheid onder jongeren enorm was, de IRA flink met bommen in de weer was en het vuilnis zich vanwege stakingen in de straten opstapelde. The Sex Pistols bleven slechts zesentwintig maanden bij elkaar en ze brachten uiteindelijk ook maar één elpee uit: Never Mind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols. Maar de invloed van hun niets en niemand ontziende optredens was enorm, zowel op het publiek als op collega-musici als David Bowie en Elvis Costello.