The New Americans Part 5, 6 & 7
Vanaf 1997 volgden verschillende opnameteams jarenlang de levens van nieuwe, niet-Europese immigranten naar de Verenigde Staten. Ze begonnen te filmen in de landen van herkomst – Palestina, de Dominicaanse Republiek, India, Mexico en een Nigeriaans vluchtelingenkamp in Benin – en tonen zo de grote individuele verschillen tussen immigranten. Een moderne Palestijnse vrouw die zich wil ontwikkelen, twee Dominicaanse baseball-talenten die zijn gescout, een vluchteling die niet naar huis terug kan. Maar evengoed blijken de overeenkomsten: de tranen bij het afscheid, de ongenuanceerde dromen van vrijheid, rijkdom en geluk, de druk van familie om geld te sturen en de tegenvallende werkelijkheid na aankomst. Bovenal geeft de documentaire aan al deze aspecten van immigratie een menselijk gezicht. De zeven uur durende THE NEW AMERICANS werkt enigszins als een televisiesoap, waarin de kijker de hoofdpersonen steeds beter leert kennen door de vele hoogte- en dieptepunten die voorbijkomen. Zo verliest de altijd optimistische Nigeriaanse vluchteling in de loop der jaren steeds meer de moed, terwijl de zus van de vermoorde Nigeriaanse oppositieleider Ken Saro-Wiwa moet leren leven met haar onopvallende positie in de Verenigde Staten. En op de achtergrond worden ook bijfiguren uitgewerkt: de echtgenote die zich thuis verveelt, de kinderen die juist gemakkelijk veramerikaniseren en Amerikanen, van allerlei etniciteiten, die met opvallend veel warmte en toewijding de immigranten opvangen, huisvesten en onderwijzen – naast de ook aanwezige discriminatie. In interviews spreken de immigranten over hun verwachtingen, hun relaties, hun familie, maar meestal is de crew onopvallend aanwezig bij de grote en kleinere gebeurtenissen. Een geboorte, een doop, een verhuizing, het zoeken van een baan – maar ook Black Monday, toen de beurs instortte, en de aanslagen op het World Trade Center, waarna het kantoor van de Arabisch-Amerikaanse organisatie waar een van de immigranten werkt in vlammen opgaat. In het derde deel reist de Indiase computerprogrammeur Anjan Bacchu naar Silicon Valley – voor de beurskrach; Naima en haar man merken de effecten van 11 september; Pedro Flores’ vrouw kwijnt weg; Israel krijgt een zoon maar verliest zijn broer in Nigeria; een van de baseball-talenten debuteert in de major league.