The Belle from Gaza
Rond de Hatnufa-straat in het zuiden van Tel Aviv biedt een diffuse groep trans vrouwen ’s nachts seks aan in ruil voor geld. Een oude foto zet regisseur Yolande Zauberman op het spoor van een beeldschone trans vrouw, die naar verluidt lopend van Gaza naar Tel Aviv was gekomen. Met elk interview verandert haar verhaal, en soms verdwijnt de zoektocht naar het mysterieuze titelkarakter naar de achtergrond.
De sekswerkers vertellen vrijuit en met humor over een keur aan onderwerpen, al maakt gefluister duidelijk dat ook in het meer liberale Tel Aviv gevaar op de loer ligt. In de onvergetelijke openingsminuten vertelt een oudere Arabische trans vrouw over een intense affaire met een orthodoxe rabbijn.
Tijdens de opnamen van haar vorige documentaire M, over een man die als kind seksueel misbruikt werd binnen de orthodox-joodse gemeenschap, stuitte Zauberman op het onderwerp voor dit project. Ook met deze intieme en ongrijpbare documentaire probeert de Franse regisseur de breuklijnen in de Israëlische samenleving bloot te leggen.