The Russian War
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd op Texel een groep van achthonderd gevangen genomen Georgiërs door de Duitsers tewerk gesteld. Een hard maar te verdragen bestaan, tot ze te horen kregen dat ze naar het Westfront gestuurd zouden worden, om te vechten in het Duitse leger. "Dan konden we ons beter ter plekke doodvechten", vat een van de Georgiërs, die het verblijf en de opstand overleefde, de algemeen heersende opinie samen. De strijd om lijfsbehoud -- die aanvankelijk voorspoedig verliep -- had ingrijpende gevolgen, ook voor de Texelaars. De Duitsers stuurden een grote troepenmacht naar het eiland om de zaken recht te zetten, waarbij veel Georgiërs maar ook eilanders het leven lieten. De oorzaak en het verloop van deze Russenoorlog, nipt voor de bevrijding, wordt gereconstrueerd door ooggetuigen, zowel Texelaars als Georgiërs. Daaruit blijkt dat niet iedereen hetzelfde beeld had van de zichzelf als helden beschouwende opstandelingen. Veel Texelaars zijn nog altijd kwaad vanwege de gevolgen van de ondoordachte acties. De interviews, waarbij achter de eilander nuchterheid soms een glimp van onpeilbaar verdriet te ontwaren valt, worden afgewisseld met mooie beelden van de Texelse natuur. Daarachter gaat een bijna vergeten drama schuil.