God, de Tsaar en het Vaderland
De bestorming van het winterpaleis van tsaar Nicolaas II vormde het startschot van de Russische Revolutie. Nu na inmiddels tachtig jaar de Sovjet-republieken uit elkaar vallen, durft de Russische adel zich weer te organiseren. Ze dromen van een tsaar die boven de politieke partijen staat en op die wijze de chaos in het huidige Rusland kan bezweren. De zestienjarige Georgi Romanov, die in ‘ballingschap’ te Madrid woont, heeft de meeste kansen als troonopvolger. Zijn grootmoeder Leonida en zijn moeder Maria stellen alles in het werk om de jonge troonpretendent voor te bereiden op het leiderschap. Want de familie Romanov hoopt nog altijd hun goddelijke taak voort te kunnen zetten, ‘zodra de politiek het toelaat en het Russische volk ons roept.’ In GOD,DE TSAAR EN HET VADERLAND blikken adellijke lieden terug op hun verleden dat ruw verstoord werd door de communisten en ook vertellen zij welke rol de nieuwe tsaar zou moeten vervullen.