O Velho, a história de Luiz Carlos...
Met het einde van de Koude Oorlog en de militaire dictatuur in Brazilië kon ook de eerste filmische biografie van een van de meest vervolgde figuren uit het Latijns-Amerika van de 20ste eeuw worden gerealiseerd. Luiz Carlos Prestes (1898-1990) was meer dan vijfendertig jaar lang de controversiële leider van de Braziliaanse Communistische Partij (PCB). Dit biografisch portret beslaat zeventig jaar Braziliaanse geschiedenis en aan de orde komen ondermeer ‘de lange mars’ die in de jaren twintig door rebelse luitenanten werd aangevoerd, Prestes‘ dramatische romance met de Duitse jodin Olga Benário tijdens de desastreuze communistische revolutie van 1935, de militaire coup, de gewapende opstand en de politieke respressie tussen 1964 en 1974. Statements van journalisten, familieleden, voormalige PCB-activisten en historici worden afgewisseld met zeldzaam historisch archiefmateriaal.