Children of the Mist
Di is een meisje van twaalf uit de in nevelen gehulde bergen van Noord-Vietnam. Ze behoort tot de Hmong, een etnische minderheid waar meisjes al op heel jonge leeftijd trouwen. Vaak gaat hieraan een controversiële bridenapping vooraf, waarbij het meisje door haar toekomstige echtgenoot “ontvoerd” wordt op oudjaarsavond. Hierna volgen onderhandelingen tussen de families.
Zo verging het ook Di’s zus en hun moeder. Het voelt dan ook niet gek dat de vrouwen en meisjes, bij wijze van voorbereiding, zonder gêne met elkaar praten over seks en het getrouwde leven. Maar Di gaat ook naar school en daar leert ze heel andere mores. En op haar manier probeert zelfs Di’s moeder haar dochter te waarschuwen voor een kindhuwelijk.
Een verhaal over de botsing tussen oude gebruiken en moderne waarden, op een plek waar kinderen uit een traditionele cultuur ook toegang hebben tot de buitenwereld. Regisseur Diem Ha Le maakte van haar eerste lange documentaire een aangrijpende film over de uitdagingen waar een jong Hmong-meisje voor wordt gesteld, maar vooral over een tiener met een uitgesproken karakter, die niet alleen slachtoffer is.