Cause of Death
Aan de hand van archiefmateriaal, vooral uit de eerste drie decennia van de vorige eeuw (afkomstig uit Eye Filmmuseum), laat de Zuid-Afrikaanse filmmaker, kunstenaar en filmtheoreticus Jyoti Mistry haar gedachten over dit onderwerp gaan. In beeld trekken talloze vrouwen aan de kijker voorbij in een ritmische, haast hypnotiserende montage: dansend in een groep, werkend in de fabriek of op het land, in de weer met kinderen of de vaat, balancerend op een circusbal of geconcentreerd bezig met gymnastiekoefeningen. Is er een patroon zichtbaar?
Het geweld wordt gesuggereerd in korte, onverbiddelijke animaties, die met de archiefbeelden zijn vervlochten of ermee samenvloeien. Op de achtergrond horen we een gedragen voorgelezen klaaglied: ‘Cause of death is woman.’