Putin Is Back
In 2008 eindigde het tweede mandaat van Vladimir Poetin, die toen acht jaar aan de macht was. In een reconstructie die loopt vanaf zijn presidentskandidaatschap in 2011 tot de vrijlating van Pussy Riot, Chodorkovski en de Greenpeace-activisten laat Putin is Back met veel nieuwsfeiten, meningen en interviews zien hoe Poetin inmiddels steviger in het zadel zit dan ooit. In 2008 schoof hij Medvedev naar voren, die in feite volledig toegewijd was aan Poetin, zo vertelt een Russisch politiek analist. Tijdens Medvedevs presidentschap bereidde Poetin zijn terugkeer naar de macht zorgvuldig voor door de staatscontrole te versterken, olie en gas te monopoliseren, de corruptie te stimuleren en kritische advocaten en journalisten gevangen te zetten. Poetin wist Medvedev ook over te halen om de grondwet te veranderen en de regeertermijn te verlengen tot zes jaar. “De kaping van de macht” werd deze actie van “tsaar Poetin” genoemd tijdens een demonstratie. Uiteenlopende stemmen komen aan het woord over zijn daaropvolgende bewogen regeerperiode, zoals de voormalige adviseurs van Poetin en Gorbatsjov, Poetins rechterhand Sergei Markov en een Pussy Riot-lid. Naast de kritiek van de oppositie besteedt de film ook aandacht aan het perspectief van Poetin, die streeft naar een Eurazië, een USSR zonder het communisme maar met een sterke identiteit.