The Condemned
Midden in Rusland, in een bos groter dan Duitsland, op zeven uur rijden van de dichtstbijzijnde stad, ligt Federale Strafkolonie nr. 56. In de winter daalt de temperatuur er tot min veertig. Hier zitten 260 mannen hun straf uit, allen veroordeeld wegens moord. Nick Read en Mark Franchetti wisten na hard onderhandelen toegang te krijgen tot deze afgesloten wereld, en filmden het dagelijks leven van de gevangenen met zorg en oog voor detail. In het blauwige licht van de taiga filmde Reid de cellen en getekende lijven, begeleid door het geluid van dichtslaande luiken, tralies en sloten. In de zwaarste afdeling leven de gevangenen alleen in kale cellen van vijf vierkante meter, met slechts een uur luchten per dag. Op een andere afdeling wonen groepen mannen in een meer huiselijke situatie. Daar is niet de afzondering, maar de onderlinge pikorde de grootste uitdaging. In meer dan openhartige interviews vertellen de mannen over hun misdaad en straf. Hoe voorkom je dat je gek wordt op zo'n plek? Wat betekent vrijheid voor ze? Is boetedoening en vergeving voor hun vreselijke daden mogelijk? Ook de gevangenisdirecteur komt aan het woord. Ook hij is al zesentwintig jaar tot deze godverlaten plek veroordeeld, zij het niet door een straf, maar door een contract.