The Borneo Case
In 2000 maakte een Zweedse crew een film over de Zwitserse milieuactivist Bruno Manser; ze behoorden tot de laatste mensen die hem zagen voordat hij op 25 mei van dat jaar spoorloos verdween in de Maleisische deelstaat Sarawak. We zien hem met een aapje op zijn schouder en een speer in zijn hand door het oerwoud sluipen. Met zijn beste vriend Mutang organiseerde hij bezettingen om de grootschalige houtkap tegen te houden. Jaren later blijkt Mutang na martelingen en gevangenisstraf naar Canada te zijn gevlucht. Hij volgt de ontwikkelingen in zijn geboortestreek op de voet via Radio Free Sarawak, een Londense zender die wordt bestierd door een Maleisische dj en een doortastende Britse journalist. Langzaam worden de filmmakers opnieuw de nog altijd urgente kwestie ingezogen – 90 procent van het oerwoud is inmiddels verwoest, ook de plek waar Mutang vroeger woonde. Met de hulp van een Zwitserse onderzoeker weten deze activisten na jarenlang graafwerk de eerste minister van Sarawak te ontmaskeren, die miljarden dollars aan de illegale houtkap verdiende en het geld wereldwijd op geheime rekeningen en in fondsen had geparkeerd.