White Poverty - In the New South Africa
Nadat de Apartheid in Zuid-Afrika werd afgeschaft en een nieuwe regering werd gevormd, is er veel ten goede veranderd in het land. De zwarte bevolking heeft meer rechten en meer kansen gekregen in een nieuwe democratische samenleving. Maar niet iedereen heeft van de nieuwe situatie geprofiteerd. De documentaire White Poverty -- In the New South Africa richt zich op een aantal blanke gezinnen, die veelal als gevolg van de voorkeursbehandeling van zwarten hun baan zijn kwijtgeraakt en in armoede zijn vervallen. Zij worden de 'arme blanken' genoemd, een groep waarover nauwelijks gesproken wordt maar die snel in omvang groeit. Regisseur Saskia Vredeveld volgt een ouder echtpaar dat probeert te helpen door voedsel dat ze bij supermarkten en de vleesafslag ophalen, aan de armen uit te delen. Ze krijgen geen financiële steun van de regering voor hun werk, en het is dan ook alleen te danken aan hun vasthoudendheid dat ze het hoofd boven water houden. Ze nemen de kijker mee naar Coronation Park, een tentenkamp even buiten Johannesburg, waar een grote groep voornamelijk blanken onder miserabele omstandigheden leeft. Velen van hen zijn bitter en moedeloos. Ze voelen zich in de steek gelaten door de regering, die ze destijds zelf hebben gekozen.