Passing By
Kort humoristisch portret van de Nederlandse autocoureur en zakenman Ben Pon (1936), de gefortuneerde zoon van een Volkswagenimporteur, die eenmaal uitkwam in de Formule 1 en in 1972 als kleiduifschutter aan de Olympische Spelen deelnam. Regisseur en sportjournalist Trino Flothuis volgt hem gedurende een jaar waarin vrijwel alles misgaat en hij weinig trek meer in het racen heeft. Naast scènes op en naast het circuit is er ook aandacht voor Pons privéleven en zijn liefde voor het jagen. De hoofdpersoon praat vrij achteloos over zijn successen en talenten, maar zijn collega's prijzen hem voortdurend de hemel in, zoals coureur Tonio Hildebrand: "Pon is een coureur, die in tegenstelling tot de gemiddelde professionele rijder van vandaag niet het drankje en het biertje schuwt – hij is wat dikbuikig – en dan toch de kans ziet om de snelste tijd te rijden op de Nürburgring." Opvallend is vooral het losse camerawerk van Jan de Bont (Turks fruit, De vierde man), die later naar Hollywood zou vertrekken om actiefilms als Speed en Twister te regisseren. Gedurende een interview dwaalt zijn camera zelfs af richting het diep uitgesneden decolleté van een geïnterviewde, tekenend voor de vrije, nonchalante stijl van deze documentaire.