Lanawaru
“Waar is die rook voor?”, vraagt een jongen aan zijn grootvader, terwijl die rondgaat om bij hun huisje en langs de rand van het woud een nevel te verspreiden. “Dat is om de geesten van de jungle te gunstig te stemmen. Het beschermt ons.”
Grootvaders hulp wordt ook ingeroepen wanneer een lid van de plaatselijke gemeenschap is vermist. Hij communiceert met alle bewoners van het bos en de rivier: geesten, mensen en dieren, zoals de geduchte Grootvader Kaaiman (Lanawaru). Met hem is het oppassen geblazen, weet ook de jongen, terugdenkend aan een hachelijk incident op de rivier.
Zo roept Lanawaru een spirituele wereld op waarin rituelen een belangrijke rol spelen in het bewaren van het evenwicht tussen de leden van de gemeenschap en hun omgeving. Regisseur Angello Faccini Rueda, die ook tekende voor de cinematografie, vangt deze wereld in sterke visuele composities, ondersteund door een soundtrack met een magische toets.